Die omroep MAX toch !!

25-03-2012 12:24

De enquête

Ik woon circa 30km in Duitsland van af de grens bij Winschoten.

Heb de leeftijd dat ik in de doelgroep val van Omroep MAX. Nee, nog niet zo oud. Niet meteen overdrijven. Nee, gewoon een ruime 50 plusser!! Max stuurt mij af en toe een enquête om er achter te komen wat er leeft onder de, ietwat oudere, Nederlanders.

Dat is prima natuurlijk. Vandaag, op de drempel van het oude jaar was het weer zover. Daar kwam een mailtje van Max.

Max wilde graag weten wat de grootste ergernissen waren in het jaar 2011. De vragen varieerden van ergernissen in supermarkten, het openbaarvervoer. Ergernissen m.b.t. hangjongeren en vervelende ouderen. Alles kwam aan bod. Ach ze hadden al laten weten dat het iets langer zou duren dan normaal. Nou hebben wij , ouderen, natuurlijk tijd zat, dus………vooruit maar met de geit !!

Maar waarom leg ik het u uit, de meeste van u hebben ook al de leeftijd bereikt waarbij ze mogen zeggen dat ze binnen de doelgroep van MAX vallen en hebben natuurlijk de zelfde enquête ontvangen. Dus vol goede moed me er door heen gewerkt en telkens aan gegeven wat mijn ergernissen waren.

Boodschappen doen

We rijden nog regelmatig naar Nederland terug voor de boodschappen in Nederland. Ook bestellen we vaak zaken via internet bij een groot aantal bedrijven in Nederland. Als je bij een site komt van b.v AH/ het Kruitvat, Etos, etc. Dan kun je bestellen via de website. Nou daar beginnen de ergernissen hoor!!

Uiteraard moet je dan al je persoonlijke gegevens invullen, tot en met de telefoonnummers en e-mailadressen, zodra je daar aan voldaan hebt kun je je bestelling plaatsen en dan ………….dan slaat de boel vast.

Wat blijkt, het bestellen is alleen mogelijk vanuit Nederland en niet vanuit Duitsland ! Dat hadden ze ook even kunnen laten weten voordat het formulier moest worden ingevuld, toch. Had best veel werk bespaard.

Vervolgens staat er dan dat als je een klacht hebt je die ook wel telefonisch bij ze kwijt kan.  Je moet dan even een 0900 nummer bellen in Nederland.

Ach, wat een ellende nu, die nummers kun je alleen vanuit Nederland bellen en niet vanuit het buitenland. Kennelijk is die groep alleen interessant als ze aan de goede kant van de grens zitten !!

Na elle lang zoeken op het internet, eindelijk een normaal abonneenummer kunnen vinden van de klantenservice, dus dat maar gebeld en daar hang je dan 20 minuten in de wacht bij de firma Kruidvat bijvoorbeeld (NB dit verhaal gaat op voor een hele rits van bedrijven hoor). Bij AH gaat het gewoon wat sneller, daar hang je nog net geen twaalf minuten!!!

Als je dan uitlegt aan de dame die aangesteld is om het probleem telefonisch op te lossen, dan blijkt het arme kind blond te zijn !!!! Blond ?? Ja blond!

Doodleuk wordt je door deze Britt ( u weet wel, die super gemotiveerde nitwit die zich nog blonder, pardon dommer voordoet dan je zou mogen verwachten) naar de website verwezen waarop dan een formulier gedownload kan worden omtrent klacht die u heeft. “U moet dan wel eerst even registreren”

Even ben ik met stomheid geslagen informeer even naar de haar kleur van de dame en leg dan nog maar weer eens uit dat daar nu net het probleem zit. Die website accepteert alleen registratie adressen en gegevens in Holland en wij wonen in Duitsland weet u wel, daar bel ik dus nu ook vandaan. Hierop krijg ik het zeer gevatte antwoord, “goh, dat hoor je helemaal niet aan uw stem!”

Ach zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

De Overheid is niet veel beter

Overheidsbedrijven die aanbieden om persoonlijke gegevens makkelijker toegankelijk te maken, voor Nederlanders die in het buitenland woonachtig zijn, via het internet. Je moet je dan alleen even registreren door de persoonsgegevens in te vullen. Daarna 5 maal bevestigen dat jij jij bent en tot slot, als laatste veiligheidscheck even uw DIGID nummer invullen.

Als u dat nog niet heeft moet u dit eerst even aanvragen, door klikken geen probleem, je zit zo bij DIGID en daar begint natuurlijk weer het hele circus opnieuw. Weer alle vragen invullen m.b.t. tot persoonlijke gegevens, adressen, telefoonnummers etc.

Na alles braaf te hebben ingevuld wordt je gevraagd om te klikken voor ingevoerde gegevens te bevestigen. Dat doen we en…………. ja hoor het is weer zover. DIGID kan alleen aangevraagd worden als u woonachtig bent in Nederland. Voor buitenlanders gelden andere regels. Het begrip ergernis is nog te zwak, ik moet bekennen dat ik na zo’n exercitie een bloeddruk heb ver boven de acceptabele waarden.

Ze denken kennelijk dat Nederlanders die in het buitenland wonen en in Nederland belasting betalen gewoon niets anders te doen hebben dan verstoppertje te spelen met Nederlandse overheidsinstellingen.

Goed , jullie vroegen er zelf om, nou hier zijn ze dus : Mijn Ergenissen !!!

Fijne jaarwisseling !

 

PS:

IK BLIJ KALM, IK WORD NIET BOOS, IK BEN DE RUST ZELVE………………MAAR……

ZIJN JULLIE WEL GOED BIJ JE HOOFD!!!???? de opstellers van de enquête, bedoel ik natuurlijk !

Ik klik op verder, zie daar de vraag

“of jullie met mij, naar aanleiding van de vragen, contact met me mogen opnemen?

Ik denk even na en klik op JA.

Vervolgens wordt mij gevraagd om even een telefoonnummer in te geven waarop ik bereikbaar ben: Nou vooruit, ik ben de moeilijkste niet, daar gaan we : 0490059xxxxxxxxxxx nog even gekeken of het wel klopte en ja het was helemaal goed.

Klik, daar gaattie !

Met rode letters staat er nu te lezen dat: “alleen een valide Nederlands telefoonnummer mag worden ingevoerd”

 

Hallo MAX, jullie weten toch dat ik in Duitsland woon?

Misschien is het wat om een enquette te organiseren naar grootste ergenissen van ……………………… Ach laat ook maar !!!!!